Συνέντευξη Μυολογίας στην Αναστασία Βασιλείου
Αναστασία θα ήθελα να μας περιγράψεις λίγο τι είναι Μυολογία και που βασίζεται;
Μυολογία δεν είναι πάρα ένας τίτλος που συμφωνήθηκε και αποδόθηκε στα Ελληνικά για να περιγράψει ένα μεγάλο εύρος παρατήρησης, που έχει να κάνει με τους μύες και τις λειτουργίες. Αυτή ονομάζεται Myofunctional Therapy στο εξωτερικό και είναι ένα ιατρικό κίνημα που αποτελείται από επιστήμονες κυρίως από τις μεγάλες πόλεις του κόσμου (Λος Άντζελες, Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Βραζιλία, Ιαπωνία, Αργεντινή, Γαλλία, Ρωσία …), με διαφορετικές ειδικότητες, όπως ορθοδοντικούς, οδοντιάτρους, παιδοδοντιάτρους, παιδιάτρους, λογοθεραπευτές, κ.α. αρκετούς αλλά λίγους σε παγκόσμιο επίπεδο, μια μαγιά θα λέγαμε, που άρχισε να δραστηριοποιείται λίγο, μόλις πριν από 40 χρόνια, με σκοπό να εγκατασταθεί ως απαραίτητη γνώση στα ιατρικά πανεπιστήμια και στους κλάδους που ασχολούνται με την υγεία. Το 1976 ήταν η χρονιά που καταγράφηκε η λέξη υπνική άπνοια και τα συμπτώματά της.
Πως ασχολήθηκες με την Μυολογία; Από μικρή σου άρεσε η Ιατρική;
Ναι. Από 7 χρονών έλεγα ότι θα γίνω οδοντίατρος και γνώριζα ότι θέλω την ιατρική γνώση, λάτρευα την ανατομία (στάθηκα πολύ τυχερή δίπλα σε έναν σπουδαίο ανατόμο να με εκπαιδεύσει ο ίδιος). Δεν με ικανοποίησε ποτέ η φυσιολογία που διδάχτηκα στο πανεπιστήμιο και έταξα στον εαυτό μου να τη μάθω μονή μου. Μετά από μια δεκαετία περίπου την ανακάλυψα στην “πόλη των αγγέλων”, τη γνώση που μου στερούσαν στο πανεπιστήμιο. «Πώς λειτουργεί ο ανθρώπινος οργανισμός», όχι τα όργανα πως λειτουργούν μόνο, αλλά οι ίδιες οι καθ’αυτού λειτουργίες. Οι οποίες φέρουν τόσα προβλήματα όταν δεν γίνονται σωστά, (βλέπε σε βιβλίο ορθοδοντικής, κεφ. Αίτια οδοντικών ανωμαλιών, ανισορροπία μυικών πιέσεων, πλημμελής κατάποση, στοματική αναπνοή) στο μυοσκελετικό σύστημά του ανθρώπου και κατ’επέκταση και στα όργανά του (που χάνουν το χώρο τους και καταπιέζονται με αποτέλεσμα να δυσλειτουργούν και βιοχημικά).
Επαγγελματικά, πριν ασχοληθείς με την Μυολογία και την οδοντιατρική, μήπως είχες σπουδάσει κάτι άλλο;
Οι πρώτες μου σπουδές ήταν η Στοματολογία της ιατρικής σχολής “Carol Davila” του Βουκουρεστίου, 6ετή σχολή με ιατρική δομή. Στην οδοντιατρική μπαίναμε από το 4ο έτος, σπουδαία τόσο που δεν υπάρχει πια, έγινε και αυτή 5ετής και είναι απλά οδοντιατρική. Πολύ τυχερή στάθηκα τώρα που βλέπω πίσω, παρ’ όλη τη σκληρότητα που εισέπραξα, της πραγματικότητας του συστήματος αρρώστιας και όχι υγείας όπως περίμενα. Αλλά αυτό ήταν μόνο η αρχή, γιατί ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι μόνο αυτό. Δεν έβγαζε κανένα νόημα η ιατρική που μας δίδασκαν, ήταν σαν να μην υπήρχε συνάρτηση μεταξύ της. Σαν να μαθαίναμε παπαγαλία κάποιες θεωρίες κάποιου και πράτταμε σύμφωνα με πρωτόκολλα, που ούτε αυτά είχαν νόημα ή επιτυχία.
Και μετά το όρκο του Ιπποκράτη, που έδωσα σε δυο γλώσσες, έπαθα τη μύηση και την αχαλίνωτη θέληση να μάθω. Να μάθω όσο πιο πολλά μπορώ, να μάθω την αλήθεια για την υγεία, τι είναι υγεία και πως μπορεί να είναι κάποιος υγιής.
Έλαβα μέρος σε πολλά σεμινάρια / workshops, αλλά το πιο σημαντικό από όλα ήταν η ίδια η ζωή, που μεγάλωσε μέσα μου και μου έδωσε τη δυνατότητα και τη δύναμη να παρατηρήσω από κοντά, τι σημαίνει άνθρωπός και πως μπορεί να είναι υγιής. Πάλι πολύ τυχερή, πριν το “Δικατσα” έμεινα έγκυος και η μεγαλύτερη περιπέτεια του κόσμου και σε προσωπικό αλλά και επιστημονικό επίπεδο ξεκίνησε.
Έκανα ό,τι πιο φυσικό, έψαξα και βρήκα ομάδες να στηρίζουν τον φυσικό τοκετό (ευτοκία), το θηλασμό (lalece), πάνες πλενόμενες, μαρσίπους, τις φυσικές τροφές (όχι κρέμες), τη φυσική μάθηση (WALDROF), μέχρι που έφτασα στις φυσικές λειτουργίες, που εκ των υστέρων κατάλαβα ότι μου διέφευγε αυτή η πληροφορία. Aλλά είχαν μείνει μόνο μικρά συμπτώματα να με απασχολούν όπως ο βραδινός τριγμός δοντιών και ένας όχι έντονος χαλινός, που κατάλαβα μετά από χρόνια, γιατί με ταλαιπώρησε στον θηλασμό.
Στη γαλουχία αποτραβήχτηκα από τα κοινά τελείως. Ήθελα να βρίσκομαι σε καθαρότερο περιβάλλον και έζησα 2 χρόνια στην Ικαρία μελετώντας στους κρυστάλλους, τα αιθέρια έλαια και το “REIKI”, ταυτόχρονα με την αποκλειστική παρατήρηση (του γιου μου) τι κάνει έναν άνθρωπο υγιή.
Γυρνώντας στην Αθήνα έλαβα μέρος στη 2ετή σχολή ομοιοπαθητικής του Δρ. Ζαχαρίου στο “Ινστιτούτο Παστέρ” και για προσωπικούς λόγους (ως γυναίκα) ήθελα να μάθω τη τεχνική της ρεζουβανς. Διότι πάντα πίστευα ότι η υγεία εκδηλώνεται μέσω της ομορφιάς και της συμμετρίας. Έβγαλα δυο σχολές με το ίδιο αντικείμενο και αμέσως το είδα επιστημονικά και επαγγελματικά. Μετά ακολούθησε ο ήχος… Σπουδή στο ηχομασάζ, μια θηβετανική τεχνική, φερόμενη από γερμανική σχολή, που χρησιμοποιείται εκτός των άλλων σε παιδιά με διαταραχές, όπως και άλλες πολλές θεραπείες με τον ήχο. Ήθελα να γνωρίσω πως δουλεύει το “Bowteck” στην περιτονία, από την Αυστραλία, η κρανιοϊερή θεραπεία με το εγκεφαλονωτιαίο υγρό και ό,τι έπεφτε στο δρόμο μου, που όπως φαίνεται δεν είναι και δεν ήταν τίποτα τυχαίο. Ο δρόμος με γύρισε πίσω στην οδοντιατρική, για την ακρίβεια ορθοδοντική όπου και αυτός ήταν ο στόχος μου.
Έμαθα να χρησιμοποιώ το “Clear Aligner” από τους πρώτους (μην πω η πρώτη) με προσωπική χρήση μέχρι σήμερα, (δε προτείνω τίποτα που να μη γνωρίζω καλά και δεν χρησιμοποιώ εγώ η ίδια). Έχω ειδικευτεί αποκλειστικά στους διαφανείς νάρθηκες για οδοντικές μετακινήσεις και αυτό ήταν που με έστειλε στο Λος Άντζελες για να βρω τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που μου δημιούργησε. Γιατί στραβώνουν τα δόντια το γράφουν τα βιβλία της ορθοδοντικής, άλλα να αναπτύξεις τις δεξιότητες, να βλέπεις στον κάθε ασθενή σου και να τον βοηθάς να αλλάξει αυτές τις συνήθειες που τον διαμόρφωσαν έτσι, αλλά και πως σταθεροποιούνται τα δόντια στη θέση που τους δίνουμε την καινούρια. Αυτά και άλλα τόσα ερωτήματα μου απαντήθηκαν με τη Μυολειτουργική Θεραπεία, ως Μυολόγος.
Tι ήταν αυτό που κράτησε στην Ελλάδα έναν επιστήμονα όπως εσένα και δεν έφυγες για την Αμερική ή την Αυστραλία, μιας και από ότι γνωρίζω, είχες διαφορές προτάσεις;
Το Νοέμβριο του 16, μετά από το 1ο παγκόσμιο συνέδριο Μυολειτουργικής Θεραπείας και επιστημών, που έγινε στο Λος Άντζελες, έλαβα ένα email, από τη κλινική της ορθοδοντικής στο Νιου Τζέρσει, παράρτημα της Myosearch της Αυστραλίας και ζητούσαν οδοντίατρο, που να γνωρίζει Μυολειτουργική και να τα πηγαίνει καλά με τα παιδιά, αν και ήμουν η κατάλληλη για αυτή τη θέση και το κλίμα της Ελλάδας απροετοίμαστο για τη γνώση που φέρω, μπήκα στον πειρασμό και ετοιμαζόμουν να φύγω, όταν ο ίδιος ο γιατρός που με ήθελε κοντά του, μου έγραψε παρόλα αυτά: “why you leave Greece since you are a pioneer there?” Αλλά το να είσαι πρωτοπόρος ειδικά σε θέματα υγείας, θέλει πολύ θέληση, την όποια και διαθέτω, γι’αυτό βρίσκομαι ακόμα εδώ και απέρριψα την πρόταση. Έχω όραμα να κάνω μαθητεία, σε όσους γιατρούς το επιθυμούν, ακόμα και να μπει ως διδακτέα ύλη στα πανεπιστήμια, καθώς και όλοι οι παιδαγωγοί θα πρέπει να το γνωρίζουν, ώστε να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας “πως να αναπνέουν σωστά”,
“Mouth closed campaign breath through your nose only!”
Πως σχετίζεται η μυολογία με την αναπνοή στο ανθρώπινο σώμα και ποια όργανα επηρεάζει;
Η αναπνοή επηρεάζει όλη τη ζωή, όλο το εύρος της και όλη τη λειτουργία, την υγεία. Με αυτήν γεννιέται και αυτή τελειώνει για να φύγει. Ο εγκέφαλος, η καρδιά, ο μεταβολισμός, η κυτταρική αναπνοή, όλα τα όργανα και όλες οι λειτουργίες επηρεάζονται από την αναπνοή, από το ρυθμό, το εύρος, τη στάση, την είσοδο του αέρα στο σώμα. Επίσης η αναπνοή επηρεάζεται άμεσα από τη γλώσσα και το διάφραγμα, η γλώσσα αποτελείται από μύες και το διάφραγμα επίσης, και μέσω αυτών σχετίζεται η Μυολογία με την αναπνοή. Διότι για να γίνει μια σωστή αναπνοή, λαμβάνουν μέρος και ελέγχουν όλη τη διαδικασία ή την εμποδίζουν να πάρει το εύρος που αρμόζει η φυσιολογία. Η γλώσσα είναι οι μύες με τους όποιους ασχολείται περισσότερο η Μυολογία, αλλά και με τους μύες του προσώπου, του λαιμού, το διάφραγμα.
Ρυθμίζοντας κάποιος σωστά την αναπνοή του, ποια είναι τα πλεονεκτήματα που μπορεί να έχει μετέπειτα στο σώμα του;
Την ιδανική εικόνα του, υγιές δέρμα, βάρος, κίνηση, σκέψη πάνω απ’ όλα.
Καταρχήν οι καύσεις στο σώμα γίνονται σωστά και η ενέργεια που χρειάζεται σε θερμιδικές μονάδες μειώνεται, γιατί οξυγονώνεται και το ίδιο το οξυγόνο του παρέχει την ενέργεια καθ’αυτή που χρειάζεται.
Πως μπορεί ένας Μυολόγος να καταλάβει από πού προέρχεται το πρόβλημα του ασθενή του;
Από το πρώτο ραντεβού, μέσω του ιστορικού που παίρνω, άλλα και αυθόρμητα με κάθε άνθρωπο όταν μιλάμε, παρατηρώ τις κινήσεις του, τη θέση των δοντιών του, την αναπνοή του, πως καταπίνει, τις συνήθειές του και καταλαβαίνω πολλά για τη μηχανική του στόματος, μέσω της ανατομικής τοπογραφίας (είχα ειδική εκπαίδευση στο πανεπιστήμιο), των οστών και τη τάση των μυών που συμμετέχουν στις λειτουργίες, όπου αυτό είναι και το αντικείμενο της Μυολειτουργικής Θεραπείας.
Ροχαλητό, αϋπνίες, τρίξιμο δοντιών. Έχουν κάποια συγκεκριμένη αιτία;
Ναι και αυτή είναι η αναπνοή. Οι ενήλικες μεγάλωσαν από παιδιά με λάθος πρότυπα αναπνοής και εμφανίζουν ανάλογα την ιδιοσυγκρασία τους είτε τριγμό, είτε ροχαλητό, είτε άπνοια, ή συνδυασμό αυτών.
Είναι αλήθεια ότι η αναπνοή μας μπορεί να επηρεάσει τον νοητικό, τον σωματικό και τον συναισθηματικό κόσμο του σώματος μας;
Ναι. Κάθε συναίσθημα ή σκέψη επηρεάζει την αναπνοή και το αντίθετο. Το εύρος της αναπνοής καθορίζει και το εύρος του εγκεφάλου, άρα της σκέψης που θα παράξει αλλά και της καρδιάς το συναίσθημα που θα λάβει και θα εκφράσει.
Οι μεγαλύτερες ασθένειες ακόμα και ο καρκίνος, τα αυτοάνοσα, οι καρδιοπάθειες και τα εγκεφαλικά επεισόδια, η άνοια, οφείλονται στην αναπνοή, όπου έχει ευαισθησία ο καθένας θα εμφανίσει το ένα ή το άλλο. Βέβαια σ’ αυτές τις περιπτώσεις, αυτός ο φαύλος κύκλος, “η κότα έκανε το αυγό, ή το αυγό τη κότα”, δεν έχει και πολύ νόημα, αρκεί να το πάρει κανείς από την αρχή ξανά και να ρυθμίσει την αναπνοή του και κάθε σκέψη, όπως και κάθε συναίσθημα που έρχεται μετά ή μέσα από αυτήν.
Tι ηλικίες είναι συνήθως οι ασθενείς, και είναι μόνο γυναίκες ή και άνδρες;
Ένα μεγάλο κοινό, στην αρχή, που ήξερε για αυτή τη θεραπεία, είναι οι μαμάδες, σαν και εμένα που έψαξαν να βρουν ότι πιο φυσικό για τα παιδιά τους, που γέννησαν στο σπίτι, ή θηλάζουν πολλά χρόνια (αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να καταγράψω αρκετά περιστατικά που έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τα 2 χρόνια θηλασμού και την εικόνα τους, και ίσως να πρέπει να ειπωθούν μια μέρα στο μέλλον). Γυναίκες που δεν κάνουν εμβόλια, ρισκάρουν για το κάτι πιο αληθινό, που τους το ζητάει το μητρικό τους ένστικτο. Μητέρες που είναι πρόθυμες να αλλάξουν κι αυτές συνήθειες και μπαμπάδες επίσης, γιατί είναι μια θεραπεία για όλο το οικογενειακό σύστημα. Άλλωστε η μίμηση είναι κι αυτή μια από τις λειτουργίες και είναι υπαίτια της απόκτησης των υπολοίπων λειτουργικών συνηθειών και τρόπων συμπεριφοράς.
Γι’ αυτό τα νέα ζευγάρια που βρίσκονται σε ενδιαφέρουσα κατάσταση, καλό θα ήταν να πάρουν αυτή την εκπαίδευση, όσο το παιδί τους είναι ακόμα στη κοιλιά και θα γλυτώσουν από πολλά ζητήματα. Μαθαίνουμε από την ενδομήτριο ζωή μας το ρυθμό που θα αναπνέουμε. Το έμβρυο μαθαίνει στο ρυθμό αυτό όπως ακριβώς αναπνέει η μητέρα και αυτή με τη σειρά της επηρεάζεται από το περιβάλλον της, πως το βιώνει.
Έχω ενήλικες, και άντρες και γυναίκες, που είτε θέλουν να μετακινήσουν τα δόντια τους, είτε να σταματήσουν να ροχαλίζουν, ακόμα και όταν κάνουν άπνοιες, έρχονται σε μένα. Γυναίκες πάνω από 40 – 50 ετών, που ενδιαφέρονται για την εικόνα τους και έχουν καταλάβει πως γερνάει ο λαιμός τους, με τη λάθος κατάποση, εκτός από τα δόντια, (τα οποία και μετακινούνται συνέχεια) και την σημαντικότητα της αναπνοής στη ζωντάνια τους (άλλωστε το γήρας είναι μια μορφή ασθένειας, χάνεις το σθένος, σιγά-σιγά με κάθε ”χαμένη” αναπνοή).
Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάς σε έναν ασθενή σου;
Αν μπορούμε να συνεργαστούμε. Δεν ταιριάζουν όλα σε όλους και δεν είναι αρκετά έτοιμοι οι Έλληνες γι’ αυτή την πληροφορία.
Ποιες είναι συνήθως οι περιπτώσεις που αντιμετωπίζεις πιο συχνά στους ασθενείς σου;
Στραβά δόντια, στραβό διάφραγμα μύτης, κακή στάση σώματος, κρεατάκια, αμυγδαλές, τρίξιμο δοντιών, πόνος κοντά στο αυτί από την κροταφογναθική άρθρωση.
Συνοψίζοντας λοιπόν, με την ρύθμιση της αναπνοής τι μπορεί να πετύχει κάποιος;
Σωστά επίπεδα οξυγόνου στο σώμα, καλύτερη βιοχημική εικόνα, αλλά αυτό δεν είναι αυτό που ενδιαφέρει εμένα. Πιο πολύ είναι η εικόνα του σώματος που παίρνει τη σωστή στάση και θέση γεωμετρικά, και κάθε όργανο έχει το χώρο του να λειτουργεί, να μην καταπιέζεται με τα χρόνια και μαραζώνει.
Άρα πετυχαίνει το να μείνει για πάντα νέος, δηλαδή υγιής.
Αναστασία, η Μυολογία στην Ελλάδα και στην ελληνική Ιατρική πόσο διαδεδομένη είναι;
Δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη θα έλεγα. Είναι στα σκαριά σε παγκόσμιο επίπεδο, πόσο μάλλον στη δική μας χώρα, αυτή τη στιγμή που ζούμε ένα “Μεσαίωνα”. Είναι ένας από τους στόχους που έχω να φροντίσω γι’ αυτό. Ήδη έχω κάνει αρκετές συναντήσεις με συναδέλφους, για να τους ενημερώσω και έχω αρκετούς στην ατζέντα μου, όπως και ακαδημαϊκούς να συναντήσω μέσα στο χρόνο.
Ετοιμάζεται και η εικονογράφηση του εκπαιδευτικού παραμυθιού που έχω γράψει, που πιστεύω ότι θα ωθήσει κι αυτό την κατάσταση.
Μίλησε μας για μερικά από τα θετικά αποτελέσματα που είχες μέσα από την Μυολογία;
Δυο περιστατικά που μου έρχονται γρήγορα στο μυαλό, το ένα με διογκωμένες αμυγδαλές και το άλλο με κρεατάκια (σε μεγάλο βαθμό απόφραξης), απέκτησαν μια εικόνα πολύ καλύτερη. Ειδικότερα στη δεύτερη περίπτωση, αποτραβήχτηκαν έως τελείως κατόπιν εξέτασης της παιδιάτρου του. Αναφέρθηκαν οι γονείς σε καλύτερη συγκέντρωση στο σχολείο επίσης. Ένα γνήσιο σχόλιο μαμάς: “Θεαματικό φυσικό lifting, ίσια δόντια, ωραίο λαιμό”, είπε μια μαμά. “Άλλαξε η ζωή μου και το σώμα μου”, μια άλλη.
Αναστασία, σε ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη,
ευελπιστούμε στο μέλλον να φιλοξενήσουμε και άρθρα
γύρω από την Μυολογία.
Συνέντευξη: Κυριάκος Τσικορδάνος